Blog aku ini memaparkan hobi koleksi barang lama dan antik milik aku dan keluarga. Juga beberapa barang yang dianggap ''rare' & 'collectible' dalam simpanan aku. Diselitkan juga cerita-cerita berkaitan hobi ini sebagai perkongsian bersama. Sekadar berkongsi dan menjadi 'Muzium Maya' aku. Boleh tengok tak kira masa atau tempat. Masih banyak yang perlu dipelajari dan sebarang perkongsian maklumat sangat-sangat dialukan. Masih ada maklumat yang belum lengkap, ianya masih dalam proses pencarian, dan kalau ada maklumat salah minta diperbetulkan, bukan disengajakan.

Masih memburu masih mencari, kalau ada yang nak bagi, mai sini.
Hobi menyatukan kita. Sayangi dan Peliharalah Khazanah Kita, Tiada Apa Yang Sia-Sia.

"One man's trash is another man's treasure"

-see u when i see u-

Monday 11 March 2013

Bekas Abu Rokok (Ashtray)

Tak ramai yang tahu bekas abu rokok ni ada peminat yang tersendiri mengumpulnya. Aku tak obses sangat nak kumpul, asal ada saja. bagi yang serius mengumpulnya kebiasaannya terdiri dari jenama-jenama rokok dalam dan luar negara. Bentuk yang unik juga salah satu kriteria yang dicari. Ada juga yang mengumpul bekas yang ada brand hotel, macam mana diaorang dapat...... aku pun tak tahu, tapi ada juga hotel yang menjualnya khas untuk peminat hobi ini.


 
Ashtray Marlboro

Ashtray Dunhill 2004

Ashtray Hotel Panorama Taiping- 01

Ashtray Hotel Panorama Taiping- 02

Ashtray Hotel Panorama Taiping- 03
Ashtray Johnnie Walker

Ashtray Hotel Panorama special sikit pada aku, hotel ni letaknya di Bandar tempat aku membesar masa zaman remaja dulu; Taiping, tempat lepak hujung minggu. Ni pun aku dapat dari seorang collector di Seri Kembagan, katanya... dia pun dapat dari seorang collector kat Singapore. Jauhnya benda ni merantau, dari Taiping ke Singapore. Ashtray ni sempena ulang tahun ke-10 Hotel Panorama, sebab tu nilai 'rare' dia ada 'up' sikit. Satu info lagi, kita boleh tengok pada nombor telefon yang mempunyai enam (6) angka sedangkan sekarang dah guna tujuh (7) angka.

-see u when i see u-

No comments:

Post a Comment