Blog aku ini memaparkan hobi koleksi barang lama dan antik milik aku dan keluarga. Juga beberapa barang yang dianggap ''rare' & 'collectible' dalam simpanan aku. Diselitkan juga cerita-cerita berkaitan hobi ini sebagai perkongsian bersama. Sekadar berkongsi dan menjadi 'Muzium Maya' aku. Boleh tengok tak kira masa atau tempat. Masih banyak yang perlu dipelajari dan sebarang perkongsian maklumat sangat-sangat dialukan. Masih ada maklumat yang belum lengkap, ianya masih dalam proses pencarian, dan kalau ada maklumat salah minta diperbetulkan, bukan disengajakan.

Masih memburu masih mencari, kalau ada yang nak bagi, mai sini.
Hobi menyatukan kita. Sayangi dan Peliharalah Khazanah Kita, Tiada Apa Yang Sia-Sia.

"One man's trash is another man's treasure"

-see u when i see u-

Tuesday 9 April 2013

Gelas Green Spot

Koleksi ini berkaitan Gelas Green Spot. Brand ni adalah dari jenama air botol 'Green Spot'. Seperti minuman botol yang lain, dalam mengeluarkan air botol dikeluarkan juga gelas-gelas sebagai 'free gift' atau untuk memperingakati sesuatu sambutan atau peristiwa tertentu. Untuk maklumat lanjut 'Green Spot' ni boleh tengok pada entry aku yang bertajuk "Botol Green Spot & Green Dragon". Aku tak pasti berapa variety yang ada untuk gelas ni, tapi dalam koleksi aku ada 7 variety berlainan. Go Green!


Gelas Green Spot- 1/8: Bertulis: "The Amoy Canning Corp'n (Malaya) LTD"

Gelas Green Spot "The Orange Experience"- 2/8 (Depan): Bertulis: "The Amoy Canning Corp'n (S'pore) LTD"

Gelas Green Spot (Tulisan Cina)- 2/8 (Belakang)

Gelas Green Spot- 3/8: Bertulis: "The Amoy Canning Corp'n (S'pore) LTD"

Gelas Green Spot- 4/8: Bertulis: "The Amoy Canning Corp'n (S'pore) LTD"
Gelas Green Spot- 5/8: Bertulis: 
"The Amoy Canning Corp'n LTD"
Gelas Green Spot- 6/8

Gelas Green Spot- 7/8

Gelas Green Spot- 8/8


Gelas-gelas ini dikategorikan sebagai lama dan 'rare' kerana terdapat tanda pengenalan padanya seperti tanda 'crown' pada 'base' gelas-gelas ini. Pada Gelas Green Spot- 001 dipercayai dikeluarkan sebelum Malaysia mencapai kemerdekaan (sebelum tahun 1957) disebabkan ianya masih menggunakan 'Malaya' dan bukannya 'Malaysia' sebagai tanda dagangnya. Terdapat juga 'Gold Ring' pada 'mulut' gelas-gelas ini yang mana menjadi satu 'trade mark' untuk gelas-gelas lama.

-see u when i see u-

No comments:

Post a Comment