Blog aku ini memaparkan hobi koleksi barang lama dan antik milik aku dan keluarga. Juga beberapa barang yang dianggap ''rare' & 'collectible' dalam simpanan aku. Diselitkan juga cerita-cerita berkaitan hobi ini sebagai perkongsian bersama. Sekadar berkongsi dan menjadi 'Muzium Maya' aku. Boleh tengok tak kira masa atau tempat. Masih banyak yang perlu dipelajari dan sebarang perkongsian maklumat sangat-sangat dialukan. Masih ada maklumat yang belum lengkap, ianya masih dalam proses pencarian, dan kalau ada maklumat salah minta diperbetulkan, bukan disengajakan.

Masih memburu masih mencari, kalau ada yang nak bagi, mai sini.
Hobi menyatukan kita. Sayangi dan Peliharalah Khazanah Kita, Tiada Apa Yang Sia-Sia.

"One man's trash is another man's treasure"

-see u when i see u-

Tuesday 2 April 2013

Gelas Jubli Intan Sultan Johor (1895-1955)

Gelas yang nak diperkenalkan kali ini adalah gelas keluaran sempena sambutan Jubli Intan 60 tahun (1895-1955) Sultan Johor ketika itu iaitu Sultan Sir Ibrahim. Gelas ini dikeluarkan pada 7 September 1955 dan yang ada sekarang masih berlegar-legar di dalam negeri Johor. Aku dapat pun dari seorang collector kat Johor. Kerana usia dan susahnya nak dapat gelas ni, ia tergolong dalam gelas yang mempunyai nilai yang tinggi dan menjadi gelas yang wajib ada jika anda seorang pengumpul gelas lama.

Gelas Jubli Intan Sultan Johor (1895-1955)- Type1
Gelas Jubli Intan Sultan Johor (1895-1955)- Type 2

Gelas Jubli Intan Sultan Johor (1895-1955): Type 2 (Sepasang)

Gelas (Type 2) ni tak besar sangat, ukuran tingginya cuma 4 inci sahaja. Disebabkan dalam simpanan aku ada 3 biji gelas ni, tak terlintas sama sekali nak jual tapi kalau ada mana-mana collector yang nak tukar dengan gelas edisi Merdeka 1957 akan aku pertimbangkan, sebab gelas merdeka ni ada banyak versi dan yang mana aku belum ada tu, boleh kita buat sistem 'barter' tukar suka sama suka.

-see u when i see u- 

No comments:

Post a Comment