Blog aku ini memaparkan hobi koleksi barang lama dan antik milik aku dan keluarga. Juga beberapa barang yang dianggap ''rare' & 'collectible' dalam simpanan aku. Diselitkan juga cerita-cerita berkaitan hobi ini sebagai perkongsian bersama. Sekadar berkongsi dan menjadi 'Muzium Maya' aku. Boleh tengok tak kira masa atau tempat. Masih banyak yang perlu dipelajari dan sebarang perkongsian maklumat sangat-sangat dialukan. Masih ada maklumat yang belum lengkap, ianya masih dalam proses pencarian, dan kalau ada maklumat salah minta diperbetulkan, bukan disengajakan.

Masih memburu masih mencari, kalau ada yang nak bagi, mai sini.
Hobi menyatukan kita. Sayangi dan Peliharalah Khazanah Kita, Tiada Apa Yang Sia-Sia.

"One man's trash is another man's treasure"

-see u when i see u-

Monday 8 April 2013

Variasi Pelita Lama

Pelita Lama atau Pelita Cemeni mempunyai pelbagai variasi bentuk, saiz, warna, dan macam-macam lagi. Kegunaannya hanya satu; menerangkan kegelapan. Zaman dulu-dulu...... sumber elektrik amat terhad dan ada tempat yang tak ada langsung, pelita inilah berfungsi sebagai pengganti lampu. Dijana dengan kuasa minyak tanah dan kepada sesiapa yang pernah merasai menggunakannya pasti biasa dengan istilah 'Jelaga'. Jelaga adalah bahan bakar bewarna hitam hasil dari asap pembakaran dari minyak tanah ni, selalunya lekat di dinding cerombong kaca penutup api pada pelita. 

Sedikit info ni untuk 'refresh' memori orang-orang lama dan maklumat tambahan kepada yang belum tahu. Saiz yang ada biasanya kecil dan ringan supaya mudah untuk dibawa ke mana-mana. Terutama diwaktu malam gelap gelita tetiba ada yang berhajat nak ke toilet, pelita ini peneman dikala gelap. Dulu punya cerita, toilet kebanyakan terletak kat luar rumah, terpisah jaraknya, kalau nak 'melepas hajat'.... kena ada pelita. Toilet@Jamban ni macam rumah kayu kecik ada paku kat dalam khas untuk sangkut pelita. Tapi kalau dah lewat malam sangat, antara 'hajat' dan 'takut' sanggup tahan sampai pagi esok :)

Zaman aku dulu sempat guna jamban luar ni, tapi dah tak pakai pelita, sudah canggih sikit, dah ada torchlight.

 
Champion Cup Kerosene Lamp

Pelita Lama Gambar Amoi


Pelita Mini


Kalau ada yang berhajat nak jimat elektrik nak guna semula pelita ni, boleh lupakan hajat tu, sebab harga minyak tanah sekarang ni lagi mahal dari petrol dan susah nak dapat. Bahaya pun satu hal juga kalau guna pelita ni. Safety first!

-see u when i see u-

No comments:

Post a Comment